Home

17/01/2018

Focus op een klacht : een overheidsdienst beslist om de naam van een kind te veranderen

Camille is 12 jaar, Belg en woont met haar ouders in het buitenland. Wanneer haar familie haar paspoort aanvraagt, ontdekken ze dat daarop de achternaam van haar moeder staat in plaats van die van haar vader. Een verkeerde beslissing! De federale Ombudsman herinnert de overheidsdienst er aan dat ze haar bevoegdheden niet mag overschrijden.

lees meer
18/12/2017

Nieuwe website www.ombudsman.be gidst je naar de juiste ombudsman

Heb je een probleem met een overheidsdienst, een bank, een verzekeraar, een telecomoperator, een energieleverancier, een overheidsbedrijf… ? De website www.ombudsman.be helpt je om een oplossing te vinden. Via die nieuwe site van het netwerk van ombudsmannen wordt het nu makkelijker om een klacht in te dienen bij de juiste ombudsman.


lees meer
04/12/2017

Onderzoek naar de rol en positionering van de federale Ombudsman

De federale Ombudsman is 20 jaar aan het werk. Ondertussen verandert de samenleving aan een snel tempo. Tijd dus om de eigen rol en dienstverlening kritisch te onderzoeken.

lees meer
07/11/2017

Focus op een klacht: te hoge belasting door identiteitsfraude

Eugène begrijpt niet waarom hij plots meer dan 3.000€ belastingen moet betalen. Hij woont bescheiden en zijn inkomsten zijn laag. Hoe komt de FOD Financiën dan aan dat bedrag? Eugène betwist zijn belasting. 

lees meer
29/09/2017

Belgische en Nederlandse ombudsmannen vragen samen snelle oplossing voor pensioen van grensarbeiders

Heel wat grensarbeiders riskeren een aantal jaren zonder pensioen of uitkering omdat de Belgische en Nederlandse regering niet voldoende voorzienig waren. Daarop wezen de Belgische federale Ombudsman, zijn collega van Pensioenen en de Nationale Ombudsman uit Nederland. Ze vragen nu snel actie.

lees meer