Home

27/10/2020

De impact van de Covid-19 crisis op het werk van de Europese ombudsdiensten

De ombudsmannen van de Europese Unie hebben op maandag 26 oktober deelgenomen aan een online conferentie ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van de Europese Ombudsman. Thema van de debatten was de impact van de Covid-19 crisis. De federale Ombudsman wijst erop dat in België bepaalde groepen burgers moeilijkheden ondervinden met de toegang tot de overheidsdiensten.

lees meer
01/10/2020

Gevangenissen: het nieuwe klachtrecht van de gedetineerden

Gedetineerden die niet akkoord gaan met een beslissing kunnen vanaf nu rechtstreeks naar de klachtencommissie van hun gevangenis stappen. De federale Ombudsman is niet meer bevoegd om klachten te behandelen over de gevangenissen, maar hij blijft gedetineerden helpen als ze een probleem hebben met een andere federale administratie.

lees meer
28/09/2020

Belastingen: nood aan meer transparantie over het voorstel van vereenvoudigde aangifte

Veel burgers die een voorstel van vereenvoudigde aangifte of VVA ontvangen, hebben hulp nodig om na te gaan of de vooraf ingevulde gegevens kloppen. De FOD Financiën informeert hen niet voldoende en biedt hen ook niet expliciet hulp. Burgers verliezen belangrijke fiscale voordelen. Dat toont een onderzoek van de federale Ombudsman over het voorstel van vereenvoudigde aangifte aan. Hij bezorgt het onderzoeksverslag vandaag aan het Parlement.

lees meer
16/09/2020

Advies aan het parlement: sluit nooit kinderen op en investeer in alternatieven

Op verzoek van de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en Migratie heeft de federale Ombudsman een advies geschreven over een wetsvoorstel dat de opsluiting van kinderen in migratie verbiedt. Volgens de federale Ombudsman is de opsluiting van kinderen niet te verantwoorden. Zijn advies bevat aanbevelingen om vooral de alternatieven voor opsluiting te versterken.

lees meer
25/08/2020

Papieren inschrijvingsaanvragen: de DIV heeft een achterstand en is moeilijk te bereiken

De afgelopen weken heeft de federale Ombudsman meer oproepen en klachten ontvangen van burgers die ontevreden zijn over de DIV. Velen onder u wachten op een antwoord en proberen het callcenter te bereiken. Indien u al meer dan 8 dagen wacht, neem dan contact op met de federale Ombudsman. Hierna volgt een stand van zaken en de te volgen stappen.

lees meer