Nieuws

11/04/2018

Cruciale informatie voor boekhouders wordt nu tijdig gecommuniceerd

Een referentievoet die boekhouders nodig hebben om de fiscale fiches van hun klanten correct in te vullen, werd nooit op tijd gepubliceerd. De boekhouders moesten dan tegen de klok werken om te deadline te respecteren en een boete te vermijden. De tussenkomst van de federale Ombudsman en de samenwerking met de FOD Financiën zorgden er voor dat deze referentievoet in januari 2018 voor het eerst goed op tijd gecommuniceerd werd.

lees meer
12/03/2018

Ombudsmannen bespreken grensoverschrijdende Europese problemen

Ombudsmannen uit de Europese Unie kwamen samen om twee dagen lang ervaringen uit te wisselen. De federale Ombudsman had het onder meer over de grensoverschrijdende problemen waarmee burgers te maken krijgen.

lees meer
28/02/2018

Vacatures: directeur en administrateur

De federale Ombudsman werft een directeur en een administrateur (HR/Finance) aan. Versterk mee ons team!

lees meer
26/02/2018

Personen met een handicap verliezen centen

De ernstige achterstand bij de overheidsdienst DGPH heeft financiële gevolgen voor personen met een handicap. Tijdens meerdere maanden lopen zij het sociaal energietarief mis of krijgen ze geen verhoging van hun tegemoetkoming. Volgens de federale Ombudsman mogen zo’n kwetsbare personen niet opdraaien voor de brokken die een administratie maakt.  

lees meer
06/02/2018

Gevangenen betalen te veel om te telefoneren

De telefoontarieven in de gevangenissen zijn te hoog. Ze dateren van 2002. Zo kan de rekening snel oplopen voor een gevangene. De federale Ombudsman vraagt al langer om deze tarieven te verlagen. Gevangenen moeten contact kunnen houden met hun familie.

lees meer
17/01/2018

Focus op een klacht : een overheidsdienst beslist om de naam van een kind te veranderen

Camille is 12 jaar, Belg en woont met haar ouders in het buitenland. Wanneer haar familie haar paspoort aanvraagt, ontdekken ze dat daarop de achternaam van haar moeder staat in plaats van die van haar vader. Een verkeerde beslissing! De federale Ombudsman herinnert de overheidsdienst er aan dat ze haar bevoegdheden niet mag overschrijden.

lees meer
18/12/2017

Nieuwe website www.ombudsman.be gidst je naar de juiste ombudsman

Heb je een probleem met een overheidsdienst, een bank, een verzekeraar, een telecomoperator, een energieleverancier, een overheidsbedrijf… ? De website www.ombudsman.be helpt je om een oplossing te vinden. Via die nieuwe site van het netwerk van ombudsmannen wordt het nu makkelijker om een klacht in te dienen bij de juiste ombudsman.


lees meer
04/12/2017

Onderzoek naar de rol en positionering van de federale Ombudsman

De federale Ombudsman is 20 jaar aan het werk. Ondertussen verandert de samenleving aan een snel tempo. Tijd dus om de eigen rol en dienstverlening kritisch te onderzoeken.

lees meer
07/11/2017

Focus op een klacht: te hoge belasting door identiteitsfraude

Eugène begrijpt niet waarom hij plots meer dan 3.000€ belastingen moet betalen. Hij woont bescheiden en zijn inkomsten zijn laag. Hoe komt de FOD Financiën dan aan dat bedrag? Eugène betwist zijn belasting. 

lees meer
29/09/2017

Belgische en Nederlandse ombudsmannen vragen samen snelle oplossing voor pensioen van grensarbeiders

Heel wat grensarbeiders riskeren een aantal jaren zonder pensioen of uitkering omdat de Belgische en Nederlandse regering niet voldoende voorzienig waren. Daarop wezen de Belgische federale Ombudsman, zijn collega van Pensioenen en de Nationale Ombudsman uit Nederland. Ze vragen nu snel actie.

lees meer