Van 22 juli tem 14 augustus zijn we enkel 's morgens van 9u tot 12u30 telefonisch bereikbaar.  
 

Nieuws

15/07/2020

Focus op een oplossing : een visum voor een spoedoperatie

Esther, een jonge vrouw uit Kameroen die lijdt aan een hersenaneurysma, wil naar België komen voor een spoedoperatie. Maar tijdens de coronacrisis zijn de grenzen gesloten en zijn enkel essentiële verplaatsingen toegelaten. Esthers leven hangt af van deze operatie. Is de reis die ze wil maken essentieel? Voor de federale Ombudsman kan daar geen twijfel over bestaan.

lees meer
07/07/2020

David Baele start als nieuwe Nederlandstalige federale ombudsman

Op 7 juli legde David Baele de eed af als federaal ombudsman. Hij begint aan een mandaat van 6 jaar en volgt daarmee Guido Herman op.

lees meer
02/07/2020

10 aanbevelingen om klokkenluiders maximaal te beschermen

Een twintigtal Europese publieke instellingen die de opdracht hebben om toe te zien op de integriteit en goed bestuur binnen de overheidsdiensten hebben 10 aanbevelingen klaar voor de parlementen en regeringen in Europa. De doelstelling : klokkenluiders maximaal beschermen. De federale Ombudsman, die misbruik en fraude binnen de Belgische federale overheid onderzoekt, onderschrijft de aanbevelingen.  

lees meer
25/06/2020

Corona: Burgers vinden ook houvast bij de federale Ombudsman

Door de coronacrisis zoeken vele burgers naar antwoorden. Dat zorgde voor een toevloed aan vragen bij federale administraties. De burgers zochten ook houvast bij de federale Ombudsman. In april en mei hadden 4 op 10 van de klachten rechtstreeks of onrechtstreeks te maken met Corona.

lees meer
12/06/2020

Coronavirus : kantoren en permanenties federale Ombudsman heropenen op 15 juni

Vanaf maandag 15 juni kunt u opnieuw een afspraak maken in onze kantoren en permanenties om een medewerker van de federale Ombudsman te ontmoeten. Onze kantoren in Brussel en onze permanenties in uw buurt openen opnieuw voor het publiek. We hebben de nodige maatregelen genomen voor uw gezondheid en die van onze medewerkers. Een ontmoeting kan enkel op afspraak. Hoe u een afspraak maakt, leest u hierna. 

lees meer
27/05/2020

Coronavirus: begin juni nieuwe vluchten voor de Belgen die vastzitten in Marokko

Sinds enkele weken ontvangt de federale Ombudsman vragen en klachten van mensen die vastzitten in Marokko en die naar België willen terugkeren. De FOD Buitenlandse Zaken en de Belgische ambassade in Marokko doen hun best om de vele aanvragen te behandelen en de repatriëringen mogelijk te maken. Ze kondigden op 26 mei aan dat er begin juni een derde reeks retourvluchten vanuit Casablanca komt. Zit u vast in Marokko en wil u terugkeren naar België, dan is het dus belangrijk dat u dat aan de ambassade meldt als u dat nog niet gedaan hebt.

lees meer
08/05/2020

Focus op een oplossing: op zoek naar de eigenaar van een nabijgelegen bos

Tegenover het huis van Antonio ligt een bos. Er dreigen bomen op het huis van Antonio te vallen. Antonio wil contact opnemen met de eigenaar van het bos maar hij kent hem niet en krijgt zijn contactgegevens niet te pakken via de overheid. De federale Ombudsman vindt een oplossing.

 

lees meer
29/04/2020

Jaarverslag 2019 van de federale Ombudsman: “Meer dan ooit nood aan een sterke administratie”

Vandaag, op 29 april 2020, maakt de federale Ombudsman zijn jaarverslag 2019 publiek en bezorgt hij het aan de Kamer van volksvertegenwoordigers. In 2019 opende hij 10% meer dossiers dan in 2018. In deze coronatijd roept de federale Ombudsman de overheden op om verder te investeren in een toegankelijke, empathische en performante administratie.

lees meer
27/03/2020

Coronavirus: waar kan ik terecht met mijn vraag of klacht?

Veel mensen hebben vragen over het coronavirus en de maatregelen van de overheid. Dat is begrijpelijk want het is een heel bijzondere situatie. Ga voor je vragen in de eerste plaats naar www.info-coronavirus.be.  Daar vind je al veel informatie. Ook de federale overheidsdiensten staan voor je klaar. Houd er wel rekening mee dat je mogelijk, door de uitzonderlijke omstandigheden, langer moet wachten op een antwoord. De federale Ombudsman rekent op je begrip daarvoor. Hij blijft natuurlijk ook bereikbaar mocht je toch een klacht hebben.

lees meer
16/03/2020

Vacature : klachtenbehandelaar (m/v/x) met kennis van het vreemdelingenrecht

De federale Ombudsman zoekt een klachten-behandelaar (m/v/x) met kennis van het vreemdelingenrecht (vervangingsovereenkomst). 
Wens je in een onafhankelijke instelling te werken die burgers helpt om hun rechten te doen gelden?Solliciteer tot en met 30 april 2020!

lees meer